Kink is altijd al politiek geweest en het heeft ook politieke consequenties

Genieten is politiek!


Mijn persoonlijke mening

In discussies over kinky seks gaat de public shaming van anders-dan-gebruikelijke seks vaak gewoon door. Regelmatig wordt de kinksters verweten dat “kinksters niet politiek bewust zijn”, dat kink niets met politieke bewustwording van doen heeft.

Als ik hoor: “I’d rather shout to you than educate you” dan maak me zorgen over ons gezamenlijk.

Want als we namelijk iets beter kijken dan zijn er best veel politieke aspecten aan kink, zowel aan de pro-kinkster, als aan de anti-kinkster kant.

Kink is altijd al politiek geweest en het heeft ook politieke consequenties

In discussies over ‘kinky’ seks gaat de public shaming van anders-dan-gebruikelijke seks vaak gewoon door zonder dat mensen het in de gaten hebben. Zo wordt kinksters regelmatig verweten dat “kinksters niet politiek bewust zijn”, dat kink niets met politieke bewustwording van doen heeft.

Nou ga ik echt niet beweren dat iedere kinkster zich bewust is van de politieke achtergronden van kink.

Nou ga ik echt niet beweren dat iedere kinkster zich bewust is van de politieke achtergronden van kink. De focus van de kinkster ligt regelmatig meer op het niveau van het bekken dan het niveau van het genuanceerd begrip in de neocotex. Maar ervoor kiezen dat jij jouw seksualiteit wilt beleven, dat is een politiek statement.

En als ik bijvoorbeeld hoor dat er vanuit de “black lives matter” beweging wordt uitgehaald naar kinksters die hun medegevoel laten weten, als ik hoor dat dit niet op prijs wordt gesteld omdat hun fetishes (van bijvoorbeeld uniformen) niet politiek correct genoeg zijn… dan maak ik me zorgen.

Als ik hoor: “I’d rather shout to you than educate you” dan maak me zorgen over onze gezamenlijke toekomst. Want als we iets beter kijken dan zijn er véél politieke aspecten aan kink, zowel aan de pro-kinkster, als aan de anti-kinkster kant. Dat is niet zo bekend want ons word met ‘public shaming’ de mond gesnoerd.


Kerk en kink

Sowieso, natuurlijk kan je kijken naar de manier waarop de kerkelijke macht probeerde om seks te beteugelen tot de voortplanting. En door alles wat wij als kinksters leuk vinden als “zondig” te verklaren (misschien apart van breeding fetishes) zaten mensen met een anders-dan gebruikelijke seks gelijk aan de verwerpelijke ‘zonde’ kant van de discussie. Gelijk de mond gesnoerd.
Als antwoord hier kan je natuurlijk zeggen dat deze gigantische machtsuitoefening niet “politiek” is maar “religieus”.
Laten we dan maar niet te lang nadenken over de tunnels die gegraven zijn tussen mannen- en vrouwen kloosters, over de vrouwelijke paus, over het seksueel misbruik en perversies binnen kerkelijke kringen, niet nadenken over de kanonnen en later tanks die door pausen gezegend zijn in het kader van een God van liefde… Want ik ga ze niet allemaal op een rij zetten maar in de laatste wereldoorlog heeft die “afgezant van God op aarde” toch effe niet zo goed geluisterd naar de Alwetende.. Want het waren wèl de tanks van Mussolini die hij zegende.
De mensen van kink vanuit religieuze overwegingen verwerpen, die hebben zelf vanaf het begin van het christendom behoorlijk aan politiek geroken.

Als ik jouw seksualiteit mag laten verdorren omdat het in de ogen van mijn god iets ‘zondig’ is, dan is dat een politiek statement.
Als jij er voor kiest dat jij jouw ‘anders-dan-gebruikelijke’ seksualiteit laat bloeien, laat zien en ervan laat genieten, dan is dat (ook) een politiek statement…


Kink is altijd al politiek geweest

Onthoud alsjeblieft dat kink altijd politieke aspecten heeft gehad.
Voor markies de Sade, (die een politiek satiricus was trouwens) en die zijn opus magnum schreef vanuit de Bastille waar hij werd geplaatst vanwege zijn ‘subversieve geschriften’, die schreef over ongebreidelde seks van de machtshebbers uit zijn tijd (de rijken en de kerk) die louter voor hun lust misbruik maakten van arme mensen of mensen die door hen geloof werden tegen gehouden om zich actief te verdedigen.
Via Sacher-Masoch die “Venus in furs” schreef als onderdeel van zijn “Legacy of Cain”-cyclus, waarin hij de thema’s “Liefde”, “Eigendom”, “Staat”, “Oorlog”, “Werk” & “Dood” wilde onderzoeken (Als dat politiek voor je klinkt? Dat was zijn doel!).


Ook de politieke tegenstanders

Of denk ook aan de man die als eerste onze ‘aberraties’ in kaart heeft gebracht: Richard Krafft-Ebbing. Hij was bezig om iedere denkbare “sexual deviance” te beschrijven in zijn “Psychopathia Sexualis”, een boek dat niet alleen artsen op de hoogte moest brengen van alle seksueel gekleurde psychologische ziekten (psycho-pathia). Maar het was een boek dat hij schreef voor artsen… en voor rechters.
Want hij vond dat de maatschappij zich moest ontdoen van alle seksualiteit die niet was gericht op het verkrijgen van nageslacht… met medisch ingrijpen òf met ingrijpen van de rechterlijke macht als de eerste niet werkte, wat hem betrof.


Het seksualiseren van de onderdrukker

Denk aan de herkomst van de roze driehoek. Kinksters en gays hebben vaak het seksualiseren van de macht uitoefenaars gebruikt om zichzelf te organiseren. De roze driehoek is opgepakt als een soort van Geuzennaam, want het was de roze driehoek die je als homo-man in de kampen van Duitsland kreeg om op je uniform te naaien (vergelijkbaar met de gele ster voor Joden) om de positie in het kamp duidelijk te maken. En dat betekende meestal dat je in de aller onderste regionen van het kamp terecht kwam, waar je niet alleen door de Duitsers maar ook door de Joden vernederd werd.
Het is het internationaal symbool geworden voor de mensen die vechten voor homorechten.

Het seksualiseren van vormen van onderdrukking is, net als humor, een creatieve en krachtige manier om met die onderdrukking om te gaan.
~Hans West

Denk in dat kader ook aan de homoseksuele “Leathermen” in de Amerikaanse cultuur van de jaren ’50 en ’60, omdat die mannen, na te hebben gevochten in WO II en de oorlog in Vietnam, werden beschuldigd en vervolgd vanwege hun seksualiteit. Zij werden na hun heldendaden bij thuiskomst ontslagen en zij werden gescheiden van hun families en zij zijn zinloos ‘behandeld’ met electroshocks, lobotomie en (chemische) castraties. Dus bleven ze bij elkaar en vielen terug op hun legerachtergrond als basis voor een gevoel van eer en veiligheid. de basis van de ‘old skool’ BDS-stijlen.
Afgesneden van hun families creëerden zij zelf nieuwe vormen van ‘chosen family’, leather-families met regels en riten die voortbouwen op de broederschap uit de oorlogen die ze hadden gevoerd.

De uniformen, de “Leather” look, met de Levis jeans en de motorjacks en de zwarte Muir petten? Dat was het uniform van een onderdrukte minderheid die haar macht vond, voortbouwend op het beeld van hun onderdrukkers en inclusief was voor gekleurde mensen, vrouwen en transgenders.
Denk aan Tom van Finland’s afbeeldingen uit die tijd. Tekeningen van politie en legeruniformen op duidelijk homoseksuele mannen die van hun homoseksualiteit genoten, dat was destijds een gruwel voor de machtshebbers. Het was een directe aanval op de politieagenten en mariniers die destijds vonden dat zij het recht hadden om homo-clubs aan te vallen zonder dat er wettelijke gronden voor waren. Maar het was ook iets dat door het zieke systeem werd gedoogd, zodat zij zonder gevaar hun rechteloze acties konden uitvoeren want er waren de rechters die hun acties legitimeerden omdat er “sodomie” werd bedreven op deze plekken.


Politieke organisatie

Denk aan de eerste homo-SM-clubs waar mensen niet alleen naartoe gingen om te ‘cruisen’, het waren gedeeltelijk juist ook politieke organisaties die destijds de invallen bespraken die ‘de politie’ telkens weer deed zonder reden, anders dan ‘sodomie’. Onvoorstelbaar misschien inmiddels voor mensen die zo zijn opgegroeid met anale seks in hun porno-feed maar dat was de legitimatie. Homo-SM-clubs waren plekken waar vanuit geprobeerd werd om de lokale politiek te hervormen en meer te acceptatie te creëren ten opzichte van de homocultuur, om een ​​meer liberaal stadsbestuur te krijgen door invloed te hebben op de verkozen advocatuur.

Denk ook vooral aan de “gay pride” die we nog steeds elk jaar vieren! Het herinnert de homo’s en transseksuelen die een terugvochten na een zoveelste aanval door politie en omstanders. Het begin lag namelijk bij de Stonewall-rellen in 1969 toen homo’s en trans-mensen zich tegen de willekeur van de politiek en dus de politie begonnen te verzetten…


De gewonnen gevechten voor menselijkheid

Denk aan de rechtszaak van “John Lawrence vs. Texas” die te maken had met een zwarte man, die terugvocht tot aan het hooggerechtshof.
En dat dit uiteindelijk gewonnen is, dat is in essentie de basis van het recht op privacy in Amerika today.
Want door deze oordelen, maakten de rechters het destijds onwettig voor agenten om -vandaag nog steeds- zo maar jouw huis binnen te stormen en jou in de gevangenis te gooien voor de dingen die jij doet op jouw bed of op jouw keukentafel…
(en ja, er komen sindsdien steeds meer wetten bij die dat toch wèl weer verbieden)

Kink is altijd al óók politiek geweest


Betrokken Kinksters

Ik denk persoonlijk dat het iets betekent als kinksters zeggen dat zij zich op hu eigen manier verbonden voelen met de strijd van “black lives matter” Niet omdat zij ‘mee willen liften’ maar omdat zij hun eigen ervaringen hebben.
Want ik moet zeggen: ik ben nieuwsgierig, maar maak me ook zorgen over de vraag hoe de Amerikaanse rechters van vandaag zouden beslissen. Ik ben namelijk bang dat de rechters die zijn gekozen door de president die in de VS is gekozen echt héél andere uitspraken zouden doen, slechts 22 jaar later.
Sterker nog als ik cynisch mag zijn? Ik fantaseer dat Trump en de echte blanke onderdrukkers eigenlijk verdomd blij zijn om zo’n lekkere duidelijke scheidslijn te hebben tussen gekleurde bevolking met de mensen die het tegen discriminatie zijn, tegenover de machthebbers. En ik denk dat ze het mooi vinden dat er géén ruimte meer wordt gehouden voor nuance en discours. Ik wed dat ze blij zijn dat er zo ongenuanceerd op “politie als instituut” wordt in gehamerd, zodat hij gelegitimeerd is om “politie” door “het leger” te vervangen en dus nog weer meer macht krijgt.

Als we naar elkaar blijven luisteren, maken we een kans om dingen te veranderen. Maar als we in de reactieve “hersenstam-Fight-Flight-Freeze”-modus blijven, da kunnen we de zaken alleen maar reactief laten escaleren. Dan raken we de grip kwijt op ons vermogen te integreren, waarmee we de weg vrijmaken voor de echte onderdrukkers die ons monddood willen maken…
(wederom de witte mannen trouwens)

Personally, I’d rather educate than shout

Hans (Kink Aware Coach .com)


Lees ook:

https://fetlife.com/users/34547/posts/6335838
ConsensualDominance.com


Mijn vraag aan jou:

Sex is not the enemy!

Taboe-onderwerpen zijn soms lastig te vinden op het net omdat we er niet over praten en seks actief wordt weggefilterd door veel social media. Ik probeer om in begrijpelijke taal iets zinnigs te zeggen over dingen die ineens weer ‘taboe’ aan het worden zijn, als het aan politici, het bankwezen en facebook ligt.
Vandaar, als jij iemand weet die iets aan dit stukje zou hebben, als jij vind dat ik iets gezegd heb dat hout snijdt wat jou betreft, stuur zo iemand dan zelf even de URL van dit stukje. Of hieronder staan de social media-knoppen die je daarvoor ook kunt gebruiken. Zodat we zinnig blijven praten over seks.

Wanneer dit artikeltje jou aan het denken zet en je wilt daar eens contact over opnemen: klik hier*

Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

contact opnemen >


Quotes:


Neem even contact met me op voor een afspraak door hier te klikken*
West-coaching Privacy statement

 

Eén reactie op “Kink is altijd al politiek geweest en het heeft ook politieke consequenties

  1. Mijn visie.

    Even over betrokken kinksters. Toen ik van de protesten in de States hoorde bedacht ik me dat je wel kunt protesteren als “Black Live Matters”, maar voor de goede orde stel ik de vraag hoe zit het dan met de Indianen en met de Latino’s en …………. en. Zijn die gevrijwaard van racisme? En wat is racisme eigenlijk? Vroeger werd nog wel eens het woord rassendiscriminatie gebruikt. Discriminatie dus, en dat ligt veel breder, heel veel breder.
    Afgelopen week het debat gevolg in het Amsterdams raadhuis betreffende de verantwoordelijkheid van de burgemeester. Er spreken een paar over racisme en er spreken een paar over discriminatie. Uitermate verwarrend. Dat terzijde.
    De geschiedenis leert ons dat er al heeeeeeeeeeeeeeeeel lang discrimatie bestaat en dat het absoluut niet los staan van politiek. En andersom ook niet, want waarom zijn er protesten? Waarom gaat men de straat op?

    Er schieten mij een aantal dingenn te binnen. Wederom dat woordje normaal, en iets wat in het verdomhoekje is geraakt, respect. Wat niet als normaal wordt beschouwd loopt een grote kans op discriminatie, als daarbij ook nog eens respect verloren is gegaan is er al sprake van discriminatie.

    Ik las laatst een stukje over 50+, die zouden niet naar de kroeg moeten gaan, 50 – gaat voor. Dit staat niet op zichzelf omdat ik nog wel erger lees. Leeftijdsdiscriminatie dus.

    Onlangs sprak een hoge hotemetoot in den Haag over het “nieuwe normaal”, waarop ik spottend tegen mijn wederhelft zei dat BDSM niet meer als een psychische afwijking werd gezien. Beetje cynisch misschien??
    Dezelfde man reageerde ook op de demonstraties waarbij Zwarte Piet werd aangehaald en uiteraard kwam in een gezellig samenzijn ook het slavernijverleden ter sprake.
    Is dat dan het enige wat men kan bedenken?
    Bedenk eens dat er met regelmaat LHBTQ gediscrimineerd wordt, en soms uit zich dat met geweld, om een voorbeeld te noemen.

    Misschien zou dat “nieuwe normaal” eens kunnen bestaan uit respect. Met oog voor de minderheid.

    Jay

Reacties zijn gesloten.