Uit de kast, hoe doe je dat?

uit de kast komen… of is het andersom?
sister Sinister

Sister Sinister helps you out of the closet

Iedere kinkster, iedere kinkster heeft een aantal fasen in de acceptatie en de vormgeving van de eigen manier van “anders zijn”. Stappen als “waarom?” en “waarom ik?” of “vechten tegen”/”genezen” is voor iedere actieve kinkster dus ergens gevolgd door de stap om uit de kast te komen. anders wordt je geen actieve kinkster maar blijf je fantaseren.

Dat “uit de kast komen” dat kan je een beetje te enthousiast doen (zoals ik eerder besprak in het artikel over het slingshot risico), en dat zal je eigenlijk ook altijd stap voor stap doen (en nadenken over die stappen is vaak wel handig).

Sluit je buiten of hou je binnen?

Vrijwel altijd hik je er als beginnend kinkster wel een tijd tegenaan voordat je de stap neemt om daar dingen over te zeggen. In die fase zal het vrijwel zeker zo zijn dat je niet het gevoel hebt dat jouw situatie het toestaat om het te zeggen. Maar is dat wel zo?

Een mooie gedachte vind ik altijd weer:

Jij bent de keyholder van je eigen closet…

Het is namelijk niet alleen een kast waar jij uit komt, het is ook jouw kast waar je mensen in zou laten als jij de deur voor hen open wenst te doen.
Dat zeg ik ook omdat het soms best belangrijk is om er over na te denken of het wel belangrijk is om iemand in dat deel van je leven toe te laten. Heeft iemand waardering genoeg, begrip genoeg van die dingen? Is het belangrijk voor jou om die ander toe te laten in dat deel van je leven. Of is het gewoon iets waar je zelf zo enthousiast over bent dat je er met iedereen over wilt praten?

En altijd zijn er ook mensen die voor jou belangrijk zijn waarbij je niet zeker weet of zij wel positief zullen reageren… een vader, een moeder, een andere opvoeder, een partner die al jaren van niks weet…


Gun de tijd

waarschijnlijk ben jij al jaren bezig met het onderwerp tegen de tijd dat je iemand vraagt om in jouw kast te komen. Die tijd heb jij nodig gehad om een helder beeld van jouw situatie te krijgen. Gun die tijd ook aan een ander.
Als je hen het recht geeft om jouw kink “verschrikkelijk” te vinden of misschien zelfs “walgelijk”, dan kan je mensen ineens ook de tijd geven om aan het idee te wennen. Dan gun je mensen ook de ruimte om ze na verloop van tijd te laten inzien dat het hun eigen beperking is dat zij niet kunnen zien hoe mooi en waardevol jij eigenlijk bent. En dat dit komt door hun eigen vlekken op hun eigen bril.


Ondertussen

Als jij je vooral bezig houdt om gewoon zo mooi en zinvol bezig te zijn als jij bent, dan kost het iemand misschien in het ergste geval tijd om dat ook weer te leren zien. En als iemand daar een vol jaar voor heeft gekregen van jou dan mag je na dat jaar ook ongeduldig worden. Want het kan natuurlijk altijd zijn dat iemand zo beschadigd is dat hij of zij gewoon niet kan zien dat jij meer bent dan het label op jouw hoofd. Misschien is iemand zelf te beschadigd, of misschien heeft iemand zelf te lang tegen de eigen andersoortige behoeften gevochten.
Maar na een jaar mag je misschien toch wel verwachten dat wel iemand stappen gaat zetten in het acceptatieproces. Of mogelijk is het beter die hoop los te laten.


Overthinking it

Bedenk je wat je eigenlijk wilt zeggen. De kans is groot dat je toch waarschijnlijk iets wilt zeggen als “ik hoop dat je mij OK vindt zoals ik ben” en dat is vak het makkelijkst voor mensen die van. Houden als jij niet te veel gaat bedenken waarom het moeilijk is en als er moeizaam naar woorden moet worden gezocht omdat “het goede” moet worden gezegd.

Mijn tip: zet de relatie voorop!

Begin met te zeggen wat de relatie is en wat jij graag als uitkomst zou zien. Zinnetjes als:

  • “je bent mijn vader en ik wil eigenlijk niet dat er veel veranderd maar ik wil voelen dat ik eerlijk ben dus ik wil in ieder geval gezegd hebben dat….”
  • “je bent mijn partner en ik wil oud met je worden maar ik wil wel dat je weet dat ik…”
  • “Je bent mijn kind en ik wil geen geheimen dus als je ziet dat tante Annie ook bij ons slaapt…” En zo voort

Ga je van te voren niet te veel zitten afvragen wat allemaal precies wilt gaan zeggen na deze opening. Probeer er op te vertrouwen dat de band die jij voelt sterk genoeg zal zijn en dat de dingen die je eigenlijk binnen die relatie zou willen zeggen ook wel van je lippen zullen rollen. Dat je transparant en jezelf bent dat is waarschijnlijk veel belangrijker dan dat je alles foutloos zegt.
Want…


Het is GEEN ziekte

Ja het is ongetwijfeld ‘anderssoortig’ want anders dan had je vast niet zo lang gewacht om er over te praten met de mensen die jij belangrijk vindt. Dan was het makkelijker geweest. Maar ondanks dat je er misschien zelf nog niet helemaal zeker van bent, dan nog is het goed om te onthouden dat je het niet met mensen gaat hebben over een enge ziekte. Wat ik ook elders* zeg bij het bespreken van jouw wensen in je relatie: Dan Savage heeft een leuke opmerking over de schaamtevolle manier waarop mensen vaak geneigd zijn om uit de kast te komen. Het gaat over levenskwaliteit! Het gaat over fun en (seksueel) plezier!

Remember when you come out of your closet: it’s a fetish, not a disease!
Dan Savage

Want hoe schaamtevoller jij benoemt wat jij spannend vindt, hoe makkelijker het voor een ander wordt om je te veroordelen. En hoe stoerder jij jouw angsten overschreeuwd… precies hetzelfde.
Maar als jij kalm en volwassen en met plezier of jouw fetish praat dan is het een stuk lastiger voor andere mensen om jou veroordelend toe te spreken (deze tip geldt zeker voor coming out naar ouders en opvoeders.)


En een beetje hoop

Aan de andere kant is het ook zo dat uit de kast komen voor het kind vaak nog veel spannender als voor -bij voorbeeld- de ouders. Regelmatig heb ik van mijn klanten die besloten hadden dat zij het hun ouders wilden laten weten dat die ouders vooral de reactie hadden: “vertel me eens iets nieuws, dat zie ik al jaren”
Dus sterkte, adem rustig tot in je bekken en zit rustig terwijl zij reageren. Misschien ruimhartiger dan je had verwacht, misschien met meer angstige schrik dan je had gehoopt… Het is hun reactie… 🙂


Wanneer dit aan het denken zet en je wilt daar eens contact over opnemen: klik hier*

Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

contact opnemen >

Neem even contact met me op voor een afspraak door hier* contact op te opnemen…

Geef een reactie

