Vrijheid en Regels (Wat waren de regels ook alweer?)

vrijheid en regels…
KinkindeRelatie - Hans

Kink Aware Coaching

De BDSM-ers onder ons beginnen waarschijnlijk een beetje te glimlachen als zij deze kop lezen 😉  Maar dat is niet in eerste instantie wat ik hier bedoel.. 🙂
Ik bedoel het hier te hebben over de relatieregels die onder de kink (BDSM?) liggen.

Wat waren de regels ook alweer?

Kinky uitbreidingen van de seksuele mogelijkheden hebben het grote voordeel dat je zèlf opnieuw de regels mag schrijven van de relatie(s) die je hebt.
Dat is leuk want je kan helemaal je eigen regels maken.
Maar het nadeel daarvan is dus wel dat je zelf de regels moet vaststellen met elkaar.

Als we voor polyamoreuze, of BDSM-relaties, beter als we voor andersoortige relaties kiezen, dan hebben we ineens niet meer de maatschappelijk aanvaarde regels die we blind kunnen kopiëren. Dan zijn we ineens zelf verantwoordelijk voor de vraag: hoe pak ik mijn relaties zo aan dat mijn kink een uitbreiding van mijn repertoire wordt en niet een reden om ongelukkig te worden. Hoe regel ik het zo dat onze relatie-regels bij mijn hart blijven passen? Hoe voorkom ik dat mij niet blind staar op één van de twee kanten van “regels”.

De 2 kanten van regels

Want relatieregels hebben altijd twee kanten:

  • Het is een beperking van mogelijkheden
  • Het is een bescherming van jezelf en jouw partner

Beperking: Natuurlijk zijn regels dingen die je beperken. Dat is soms niet zo prettig als je meer wilt beleven of je geremd voelt door de dingen die je eigenlijk zou willen beleven maar die je niet kan beleven. Dan wil je vooral van regels af!
Maar het gevolg van regels is aan de andere kant ook dat je over bepaalde dingen niet meer hoeft na te denken, dat je met bepaalde dingen geen rekening hoeft te houden. Regels geven ook een zekere bescherming.

in een gesprek met een indiaan zei hij mij ooit eens: “jullie westerlingen hebben iets raars met grenzen. Wij hebben in onze cultuur grenzen die we goed vinden maar als jullie een grens tegenkomen dan moeten jullie daar overheen!

inmiddels onuitgesproken tweezijdigheid

Die tweezijdigheid van regels is een proces dat vaak automatisch verloopt. Het is ook iets dat in de meeste relaties behoorlijk onuitgesproken verloopt. Maar het kan toch handig zijn om daar samen of alleen eens over na te denken, zeker als je de regels samen wilt opschuiven.

Dan is het belangrijk om er over te blijven praten. Want je kan denken over het plezier dat kan ontstaan door regels te verruimen. Maar als je het niet alleen bedenkt maar ook meemaakt dan voelt het vaak toch ineens een beetje “anders”. Juist wanneer er op een gegeven moment andere dingen gebeuren dan dat je van tevoren had bedacht, dan kan het maar zo zijn dat ineens die onuitgesproken regels niet meer lijken te kloppen en dat er grote verschillen zijn ontstaan in de verwachtingen en de ideeën van jou en je partner, eigenlijk omdat ze te lang onuitgesproken zijn gebleven.

Daarmee bedoel ik niet dat je samen ineens “verboden” gaat opstellen voor elkaar, veto’s of zo. Nee, het gaat er juist om dat je de regels leert kennen waarlangs jouw partner denkt en -vooral- voelt. Het gaat erom dat je van elkaar weer weet wat de woorden eigenlijk inhouden. En ik bedoel daarbij dus helemaal niet dat je dus maar “normaal” moet gaan doen en aan grenzen vasthouden die niet bij jullie passen.
Ik bedoel juist dat je in gesprek kunt zijn over de dingen die jullie als relatie samen willen kunnen. De dingen waar jullie voor staan met elkaar.

woorden zijn maar woorden

Termen als “open huwelijk”, “swingen”, of “polyamorie” kunnen voor de één iets volledig anders inhouden dan voor de ander. En dan hebben we het nog niet eens over de misverstanden die er kunnen ontstaan over gevoelens die te lang onuitgesproken zijn gebleven.

Als je merkt dat jouw regels inmiddels verschillen van de regels van jouw partner(s) dan hebben jullie dus lang genoeg niet over regels nagedacht zodat er inmiddels geen relatie regels meer zijn.
Dan is het de hoogste tijd om eens samen te gaan praten.

En als dat niet zo lekker meer loopt dan kan het eventueel handig zijn om eens met gelijkgestemden een discussiegroepje te bezoeken of mogelijk eens met een derde persoon (of vierde -beetje afhankelijk van de constellatie) bij elkaar te gaan zitten om te kijken wat er mogelijk is.

Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

contact opnemen >

Neem even contact met me op voor een afspraak door hier* contact op te opnemen…

Geef een reactie

