Non-monogamie is een eerste stap naar?

polyamorie en non-monogamie

non-monogamie… Definities “per uitsluiting” zijn per definitie lastige definities.

Dat we de term non-monogamie toch veel tegenkomen in de wereld van de niet-gewone seksualiteit is inderdaad omdat “monogamie” in onze cultuur (met enige heteronormativiteit) wel “normaal” wordt gevonden.

Wanneer we er niet over nadenken en iemand spreekt over een “koppel” of een “stel”, dan hebben wij toch al heel snel het plaatje van een heterofiel geörienteerd en monogaam huwelijk voor onze ogen.
Voor de mensen die merken dat zij in hun leven graag meer willen dan het normale, of iets anders willen dan dat wat normaal gevonden wordt is zo’n definitie per uitsluiting vaak vooral een eerste stap.

ik ben dus niet gewoon …maar wat ben ik dan wel?

Iets dergelijks geldt zeker ook voor monogamie, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

“Als ik niet-monogaam ben, dan ben ik wel? Ben ik dan wel iemand die stiekum, achter de rug van de partner wil kunnen vrijen? Of ben ik iemand die dat nog steeds wil, maar dan met open vizier? Wil ik alleen seks met een ander of wil ik ook een romantische relatie met die ander? En hoe vind ik dat dan als mijn partner die rechten ook graag zou hebben?
Wat zijn de verantwoordelijkheden die ik aan wens te gaan naar verschillende mensen? Wil ik ouderschap of samen wonen of wil ik ergens naartoe kunnen gaan?
Wil ik de maatschappelijke reacties aangaan en met z’n drieën naar het bedrijfsfeestje komen? …en hoe gaat het kerstfeest er uit zien?”

Een niet-keuze is ook een keuze

Wanneer iemand kiest om non-monogaam te zijn, dan kiest iemand er voor om de normale grenzen, en daarmee ook de normale bescherming los te laten. Waar mensen normaal niet zullen vragen naar de conventionele weg, zal “anders zijn” of “anders doen” in onze maatschappij vragen oproepen en meningen naar voren laten komen waar je anders nooit mee te maken zou krijgen.
Wanneer je morrelt aan de “normaliteit” van het normale door anders te zijn loop je kans op woede, alleen al omdat jouw aanwezigheid mensen dwingt om zichzelf af te vragen of het niet anders zou kunnen. De manier waarop homofiele mensen in elkaar worden geslagen, doet vaak al vermoeden dat de agressors banger zijn voor hun eigen homofiele tendenzen dan dat er werkelijk een reden tot agressie zou zijn.

“als je niet genoeg hebt aan jouw partner dan moet je maar gewoon scheiden” …dat heeft waarschijnlijk al een hoop huwelijken gekost

Iemand die ervoor kiest om non-monogaam te zijn doet er verstandig aan om stevig genoeg te zijn om deze sociale druk terug-naar-de-norm ook aan te kunnen. Want wanneer je niks laat zien van jouw buiten-gewone behoeften, dan krijg je ook geen vragen of opmerkingen. De prijs is wel dat iemand niet het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn.

Dit geldt ook in de wereld van de therapie waar “meningen” en “persoonlijk geloof” soms wel heel erg dicht bij elkaar liggen en lang niet altijd stroken met wetenschappelijke werkelijkheid.

“non-monogamie is een teken van problemen met intimiteit”
(terwijl we méér instrumentele relatievorming zien binnen monogame relaties

Waar kies je wèl voor?

Uiteindelijk is de niet-keuze inderdaad een eerste stap. Daarna ga je kijken naar de vraag “wat wil ik dan wel (en waar vind ik dat)?”
Zelfonderzoek en op zoek gaan naar sociale mogelijkheden hoort daarbij.

Het is makkelijker uit de kast te komen als je weet waar je naartoe gaat

Non-monogamie is vaak het begin van een zoektocht waarbij je jouw mening zult moeten vinden en waarbij je altijd weer het recht hebt om op je mening terug te komen. Want non-monogamie zal nu iets anders zijn dan over tien jaar.


Wanneer dit aan het denken zet en je wilt daar eens contact over opnemen…
Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

contact opnemen >

Geef een reactie

