is liefdesverdriet om verbroken polyamoreuze relaties anders?

Liefdesverdriet om verbroken polyamoreuze relaties
Polyamorie?

Polyamorie? (Photo credit: NiceBastard)

Vraag (samengevat):  Een beetje een ongebruikelijke vraag misschien maar mijn vriend heeft zijn relatie verbroken met zijn vrouw. Zij is boos en wil niemand meer zien. Omdat we een driehoeksrelatie hadden is nu ook ineens mijn relatie met haar verbroken en ik mis haar erg. Maar omdat wij geen mono-liefdesband hebben zeggen mensen dat ik geen liefdesverdriet kan voelen. Ook al omdat ik nog wel een band met haar man. Maar het voelt zo leeg en onaf, ineens.

Antwoord: Call me strange, maar ik zou dat voor mij gewoon “liefdesverdriet” laten heten. Ik denk dat het eigenlijk toch ook wel gewoon die plaats in jouw leven zou mogen hebben, toch?

We gebruiken toch niet voor niets de term “metamour” … waar wat mij betreft “amour” in zit.

Er zijn oneindig veel vormen van amour. En polyamoureuze liefde heeft natuurlijk veel, totaal verschillende, vormen. Variërend van hechte driehoeken tot losse contacten -afhankelijk van de vorm en de afspraken die je samen hebt en afhankelijk van de dingen die zo gegroeid zijn.

Natuurlijk is ook de term “relatieverdriet” een mooie term, of “metamour-verdriet”, dat ook wel wordt gebruikt – misschien ook wel meer vanuit de behoefte van de polyamoreuze mensen om een verschil aan te geven?

 

Doe maar gewoon, dat praat makkelijker

Maar wat ik daar op tegen heb is precies het “gewone” aspect. Als ik in mijn leven liefdesverdriet had, dan troosten mijn vrienden en vriendinnen mij. Dat was belangrijk voor mij toen dat gebeurde. Wat je niet nodig hebt op zo’n moment is dat je ook nog eens moet gaan uitleggen wat “metamour-verdriet” nou eigenlijk is, toch

Juist als je emotioneel bent en je wilt je gevoel laten stromen, dan is het waardevol om woorden te hebben die aansluiten bij de belevingswereld van anderen zodat je het gevoel makkelijk kan delen door zo’n woordje uit te spreken. Wat jij miste aan medeleven in dit soort situaties, dat is dat mensen die niet gewend zijn aan poly-relaties soms niet inzien dat ook jouw liefdesband is verbroken omdat zij nadenken als een één-op-één gevoel.

 

Liefde is…

Liefde is een prachtige emotie die tussen mensen twee richtingen op gaat. Liefde is iets dat we willen hebben maar we willen het ook kunnen geven. Dat doet toch iets met iemand als dat dan ineens in twee richtingen is weggevallen. Natuurlijk is er door de poly nog we de liefde van de andere relatie(s) en de liefde die je van je vriend(inn)en krijgt maar het feit dat jouw band met haar is verbroken, dat maakt dat je niet langer jouw liefde aan haar kan geven.

Maar liefde is willekeurig: de liefde die je van die ene kreeg -hoe veel of hoe weinig misschien ook- èn de band die maakte dat je liefde kon geven -hoe veel of hoe weinig misschien ook- die kan niet zo maar worden ingevuld door een ander. Dat had je anders gefantaseerd (zelfs als je er eigenlijk nog maar nauwelijks over had nagedacht) en dat mis je dan als die band ineens wordt doorgesneden en dat maakt verdrietig.

 

Verdriet

Want bij gemis hoort verdriet… Verdriet helpt ons om los te laten wat niet langer vast gehouden kan worden. Die emotie helpt ons om te zien wat je hadden en het helpt ons om te zien wat we missen en daarmee om te zien waar we het mogelijk ergens anders misschien weer kunnen krijgen in de toekomst. Of dit gevoel helpt ons om onder ogen te zien welke lessen we ervan willen leren voor de toekomst… Het mogen voelen van verdriet helpt om los te laten en woorden voor ons verdriet helpen om er expressie aan te geven. Volgens mij is verdriet ook in dit soort situaties terecht en waardevol en mag je er tijd voor nemen en troost is terecht.
…sterkte daarbij.

 

P.S. Taboe-relaties: taboe-verdriet

De ellende in dit soort driehoeken relaties kan soms ook zijn dat mensen geen vrienden hebben die begrip hebben voor de situatie. En als er geen begrip voor de situatie is dan is er geen begrip voor jou en dus ook geen troost.
De ellende is dat soms driehoeksrelaties ook niet bekend zijn in de omgeving. Het verdriet van de onbekende buitenechtelijke maîtresse is even reëel als het verdriet om een verliefdheid of een huwelijk dat stuk gaat.
Dit geldt blijkbaar niet voor jou, ook al lijkt er niet zo veel begrip voor te zijn.
Maar het is in dit soort situaties altijd belangrijk om te kijken of er werkelijk niemand is die begrip heeft voor jouw situatie. Niet om het tearjerker, niet om mensen nodeloos te laten huilen maar omdat ik mensen de troost gun die terecht zou zijn voor hun verdriet.

taboe-relaties: taboe-verdriet
onbekende relaties: onbekend verdriet
da’s moeilijk te troosten

 

Wanneer dit je aan het denken zet en je wilt daar eens contact over opnemen…
Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

contact opnemen

Geef een reactie

